Khabar yang Menyedihkan… Jahiliyah Moden Semakin Bermaharajalela…

Terkesima sungguh saya apabila membaca akhbar terkemuka BH, tarikh 30 November di MUKA HADAPAN mengenai topik “500 000 Murid Tahun Satu Sesi 2011 Diajar Pendidikan Seks”. Berulang-ulang kali saya membelek ruangan tersebut untuk lebih mengenalpasti sistem pendidikan KSSR. Apa jenis rasional lagi yang ingin diketengahkan bagi membendung gejala sosial, dan kancah zina ini..? Menggeleng kepala kami dibuatnya tatkala kami mendiskusikan polemik tersebut bersama sahabat-sahabat R.A jabatan. Sebelum ini dengan idea penubuhan baby hatch, Festival Fesyen Islam, pemberian kondom percuma, dan lain-lain, kesemua paradigma tersebut ternyata menjadi umpan menangguk gejala maksiat yang lebih besar. Ingin mencantas ranting, tetapi masih hilang waras untuk mencabut akar. Masih meraba-raba bayang-bayang sendiri, tetapi alpa dengan batang tubuh kepada imej bayang-bayang terbabit yang dianugerahkan Tuhan. Kembalilah kepada Allah s.w.t… Laksanakanlah hukum Allah… Itulah jawapan tuntas bagi menyelesaikan kemelut yang melanda. Firman Allah s.w.t:

وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (49) فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ (50)

Maksudnya:

49. Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan, agar kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami).

50. (Katakanlah Wahai Muhammad kepada mereka): “Maka segeralah kamu kembali kepada Allah (dengan bertaubat dan taat), Sesungguhnya Aku diutuskan Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran yang nyata.”

Al-Dhariyat (51): 49-50

Gandingan ayat di atas memaparkan Islam sememangnya menitikberatkan persoalan sosial. Lalu dijalinkan ayat pertama di atas dengan ayat kedua bagi mengemukakan satu indikator terunggul dalam hubungan sosial manusia, iaitu kembali kepada Pencipta yang menciptakan makhluk. Menyandarkan segala-gala percaturan kepada Pencipta bermaksud tunduk dan patuh kepada perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Tunduk dan patuh kepada perintah-Nya dijelmakan dengan perlaksanaan HUKUM Allah secara holistik dalam arena kehidupan manusia, lantaran Islam merupakan satu manhaj hidup yang tidak dapat ditandingi oleh mana-mana sistem rekaan manusia. Firman Allah s.w.t:

وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ(47)

Maksudnya:

47. …dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.

Al-Ma’idah (5): 47

Implikasi buruk begitu besar akan berlaku sekiranya dilaksanakan pendidikan seks pada hemat saya. Pendidikan seks seolah-olah mendoktrin pelajar bagaimana melakukan hubungan seksual secara selamat agar tidak melahirkan anak luar nikah. Pendidikan seks seolah-olah mendedahkan garis panduan dan strategi bahkan menggalakkan perlakuan zina menular sungguhpun pada zahir perlaksanaannya seakan tidak kelihatan. Seawal umur tujuh tahun..?? Sungguh dangkal idea-idea sebegini. Sedangkan sekiranya kita mengimbau kembali susur galur usia ketika 7 hingga 12 tahun di alam persekolahan pada era 80-90-an, kita sendiri tidak mengerti apakah seks itu. Astaghfirullah… Di sini saya ingin memaparkan beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran, yang dipetik dari akhbar BH, sebagai bukti: (untuk pembacaan lebih lanjut, sila klik:

Enam tunjang menjadi teras pengisian pendidikan seks yang akan dilaksanakan secara berperingkat bermula Tahun Satu hingga Enam mencakupi perkembangan manusia, perhubungan, perkahwinan dan kekeluargaan, kemahiran kendiri, kesihatan dan tingkah laku seksual serta masyarakat dan budaya. Perkembangan manusia mendedahkan murid mengenai pengetahuan sistem reproduktif manusia, manakala perhubungan pula menjurus mengenai kasih sayang dan persahabatan. Murid turut didedahkan mengenai perkahwinan dan kekeluargaan yang merangkumi tanggungjawab sepanjang hayat sebagai ibu bapa, manakala kebolehan dalam membuat keputusan menjadi pengisian kepada tunjang kemahiran kendiri. Turut diberi penekanan adalah kesihatan dan tingkah laku seksual yang membicarakan amalan seks sepanjang kehidupan, kaedah mengelakkan hubungan seksual, fantasi, kehamilan, penyakit seksual berjangkit, HIV dan Aids, manakala masyarakat dan budaya pula menyentuh mengenai isu seks dan masyarakat dan perundangan,”

Jika dilihat kepada sukatan pendidikan sekolah rendah, subjek pendidikan Islam seolah-olah dianaktirikan dan diperkecilkan skop pengajiannya. Hanya saja ia distuktur menjadi sebahagian Modul Teras Asas Tahap Satu yang terakhir selepas subjek PJ, BM, BI, BC, BT, dan Matematik. Ini berdasarkan kepada kenyataan:

“…selain Pendidikan Kesihatan, subjek lain di bawah Modul Teras Asas murid Tahap Satu termasuk subjek Pendidikan Jasmani, Bahasa Malaysia (BM), Bahasa Inggeris (BI), Bahasa Cina (BC), Bahasa Tamil (BT), Matematik serta Pendidikan Islam/Moral.”

Berdasarkan kepada senario dunia mutakhir ini, di satu pihak yang lain, golongan yang mendokong ideologi liberal mendabik dada dengan wawasan liberal yang dicanangkan. Dogma sekularisme dan hidonisme diagungkan oleh para pengusung ideologi, sementara fikrah Islamiyyah masih tersepit bahkan dihimpit dengan pelbagai tohmahan liar. Mengapa ini berlaku..? Sifirnya mudah. Sebahagian besar umat Islam yang merupakan umat kedua tersebar selepas penganut kristian itu sendiri tidak yakin dengan sistem Islam, masih tersipu-sipu dan merasa kerdil untuk beramal dengan amal Islami secara kaffah. Langsung tidak merasa BANGGA dengan Islam yang merupakan manhaj wahyu daripada Allah s.w.t, mengatasi segala macam ideologi manusia yang sangat terbatas. Inilah JAHILIYYAH moden yang menghantui umat Islam hari ini. Tatkala umat Islam sendiri melihat saudara seagamanya memakai jubah dan kopiah di warung atau di tempat-tempat awam, mereka merasa jengkel dan pelik dengan pemakaian sedemikian seolah-olah orang yang menuruti ajaran Islam dan sunnah Baginda s.a.w telah ketinggalan zaman. Ketika mana manusia merasa aneh dengan busana muslimah bertudung labuh dan berjubah kerana menganggap pakaian terbabit seolah-olah tidak menepati kehendak semasa, lalu memperkenalkan fesyen yang kononnya menuruti acuan Islam, berpakaian nipis, jarang, dan ketat sungguhpun bertudung, maka saat itulah jahiliyyah moden telah berputik.

Saya menyedari, ada juga dalam kalangan mujtama’ muslim merasakan kebenaran agenda yang diperjuangkan oleh gerakan Islam, tetapi mereka (masyarakat) masih berasa takut untuk menonjolkan pengamalan Islam, serta berasa rendah hati untuk menguak pemahaman Islam dalam bingkai kehidupan yang sebenar. Maka, perasaan-perasaan sebegini perlu dikikiskan, malah pemanifestasian Islam sebagai satu cara hidup yang sempurna wajar diperkasakan, bagi mengatasi ideologi-ideologi lain yang kian meracuni pemikiran umat, lantaran manusia dimuliakan oleh Allah s.w.t dengan Islam itu sendiri sebagai rahmatan lil `alamin. Teringat saya kepada kata-kata Saidina `Umar r.a ketika membuka kota Palestin:

نحن قوم أعزنا الله بالإسلام، فإذا ابتغينا العزة بغيره أذلنا الله.

Maksudnya:

“Kita merupakan sebuah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam, sekiranya kita mendambakan kemuliaan selain Islam, maka Allah menghinakan kita…”

Keizzahan kita adalah pada Islam. Maka pengamalan Islam tentunya menjadi syiar keizzahan seseorang yang benar-benar bertapak dalam rangka kehidupan Islami. Memberi salam, mengucapkan takbir, melaksanakan sesuatu perkara secara berjemaah, berjabat tangan, etika berpakaian muslim, seruan azan, kesemuanya merupakan syiar Islam yang menjulang Islam sebagai suatu agama yang ideal. Realititi masa kini memaparkan bahawa umat Islam masih terpinga-pinga menyingkap kebenaran lantaran kejahilan telah menutupi sisi pandang mereka. Muhammad Qutb turut mengarang sebuah buku berjudul “Jahiliah Abad 20” yang menyaksikan bentuk-bentuk jahiliah yang masih wujud bahkan terus wujud dalam era mutakhir ini. Begitu juga Ustaz Abdullah al-Qari yang telah mengarang sebuah buku berjudul “139 Amalan Jahiliah dan Perbandingan Manusia Kini” yang memberikan tasawwur amalan jahiliyyah yang berlaku pada masa kini.

Justeru, dalam isu yang membabitkan pembinaan minda murid-murid tahap satu, penerapan elemen-elemen Islam wajib didahulukan berbanding pendidikan seks. Secara lumrahnya, pendidikan seks secara tidak langsung akan “dipelajari” dengan sendirinya setelah merentasi usia remaja, dan hal ini merupakan suatu fasa perkembangan kognitif yang akan dilalui oleh setiap manusia. Penerapan pendidikan Islam sebagai Modul Kurikulum Bersepadu perlu dikembangkan secara menyeluruh sejak di awal usia 5 tahun lagi dan hal ini sebagai satu esensi kepada pembangunan jati diri dan prinsip Islam dalam pemikiran dan tingkah laku harian murid-murid yang masih suci dari pencemaran minda. Begitulah buah fikiran saya… Sekian.


##ribbiyyun##

1 Disember 2010
4.00 ptg
Jabatan Al-Qur'an dan Al-Hadith,
APIUM

Learning English Through Nasyeed and Dialogue…

Learning English Through Nasyeed and Dialogue…

Tatkala kesepian yang datang menyelimuti hati, terdetik pula jiwa naluri ini untuk cuba memahami dan menghayati kembali nasyid-nasyid berbahasa Inggeris yang kugemari. Akhirnya, aku telah berhasil mengidentifikasi beberapa nasyid Inggeris yang kuminati dan kukira sangat menarik untuk kita hayati bersama, iaitu “Open Your Eyes”, “Thank You Allah”, & “Insya Allah” oleh Maher Zain, “Make Me Strong” & “Healing” oleh Sami Yusuf, “Allah Knows” & “Our World” oleh Zain Bhikha, “I Look, I See” & “God Is The Light” oleh Yusuf Islam. Kesemua nasyid tersebut sangat memberikan justifikasi yang mendalam kepada mereka yang berusaha menghayati lirik nasyid tersebut dalam menyelami hakikat diri berTuhan. Ia berupaya menyentuh hati bagi sesiapa yang berusaha menyelami titip-titip kata… Subhana Allah... Melalui nasyid-nasyid sebeginilah, aku berusaha mempertingkatkan kemahiran berbahasa Inggeris, secara tidak langsung minatku dalam mempelajari Bahasa Inggeris sebagai bahasa ketiga selepas Bahasa Arab dan Bahasa Melayu semakin bertambah, apatah lagi ia menjadi suatu keperluan penting dalam usaha mengembangkan dakwah.

Alhamdulillah… Sedikit demi sedikit rasa minatku untuk mempelajari Bahasa Inggeris semakin bertambah. Sungguhpun bahasa tersebut merupakan bahasa penjajah, namun perlu diketahui bahawa ia tetap juga merupakan suatu ilmu yang berguna untuk dipelajari apabila melihat kepada keperluan masa kini sebagai Ansorullah. Begitulah pandanganku… Aku juga begitu teruja apabila melihat perdebatan dialog di antara Ahmad Deedat dan Dr. Zakir Naek dengan para paderi/saintis Kristian di seluruh dunia dalam Bahasa Inggeris. Hal ini mendorongku untuk lebih mendalami Bahasa Inggeris agar aku dapat lebih memahami perdebatan mereka. Untuk akhirnya, suka aku memetik lirik lagu “Allah Knows” oleh Zain Bikha untuk sama-sama kita memahami bahawa segala penghidupan kita pada hakikatnya di bawah rahsia pengetahuan-Nya. Subhana Allah… Kutujukan lagu ini buat keluargaku, juga sahabat-sahabiah jemaahku dalam menyelami erti kehidupan sebagai seorang `ibadurRahman dan juga khalifah. Juga kudedikasikan lagu ini khusus buat adikku, Fatin yang telah memperoleh 5A dalam UPSR sebagai sebuah hadiah kecemerlangannya, memandangkan keputusan UPSR baru sahaja diumumkan pada hari ini. Tahniah diucapkan kepada Fatin… Yang paling penting ialah, peliharalahlah peribadi dan syakhsiahmu dalam payungan Islam sebagai seorang anak yang solehah dan bertaqwa, kerana kejayaan bukanlah terletak kepada skor A semata-mata…

Allah Knows (Untuk mendengar nasyid, sila klik)

Album : Allah Knows
Munsyid : Zain Bhika and Dawud Wharnsby Ali
http://liriknasyid.com

When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember no matter where you are
Allah knows, Allah knows.

When you’re carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road you take
Allah knows, Allah knows.

Chorus:
(Cause) No matter what, inside or out
There’s one thing of which there’s no doubt
Allah knows, Allah knows.

And whatever lies in the heavens and the Earth
Every star in this whole universe
Allah knows, Allah knows.

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon shout it to everyone
Allah knows, Allah knows.

When you gaze with love in your eyes
Catch your glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows, Allah knows.

Chorus
When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows, Allah knows.

See we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs never fret never frown
Allah knows, Allah knows.

Chorus 2x
Every grain of sands in every desert plants
He knows…
Every sheet of palm, every closed hand
He knows…
Every sparkling tear on every eye lash
He knows…
Every thought I had and every word I share
He knows…
Allah knows…

Salam perjuangan… Hayyakumullah, wassalam.

## ribbiyyun ##

10 pesanan al-Imam al-Syahid Hasan al-Banna

Assalamualaikum w.b.t…

Buat saudara-saudara seaqidahku, teman seperjuanganku…

Pada entri kali ini, suka untuk saya berkongsi secara ringkas mengenai 10 pesanan al-Imam al-Syahid Hasan al-Banna sebagai suatu peringatan berguna buat kita semua yang bercita-cita menyahut seruan sebagai abna’ al-Harakah fi Sabilillah…

10 Pesanan al-Imam al-Syahid Hasan al-Banna:

  1. Apabila mendengar azan, maka bangunlah solat serta-merta walau dalam keadaan apa jua sekali pun.
  2. Bacalah al-Quran, tatapilah buku ilmu, pergilah ke majlis ilmu, dan amalkan zikrullah serta jangan membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.
  3. Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul (fusha) itu adalah satu-satunya syiar Islam.
  4. Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekali pun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi sebarang kebaikan.
  5. Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.
  6. Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.
  7. Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah perkara yang sia-sia, malah ia akan menyakiti hati orang lain.
  8. Jauhilah daripada mengumpat peribadi orang dan janganlah bercakap melainkan yang memberi kebajikan.
  9. Berkenal-kenalanlah dengan setiap muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.
  10. Kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada pada kita. Oleh itu, gunakan masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

Perlu untuk saya ingatkan kembali kepada diri saya dan sahabat-sahabiah sekalian agar menjana kembali pembinaan fard al-muslim dalam kehidupan kita. Walaupun barangkali ada dalam kalangan kita yang telah membaca atau mendengar 10 pesanan al-Imam al-Syahid yang telah saya kemukakan di atas, tetapi peringatan-peringatan sebegini perlu dilazimi agar ia benar-benar memberkas di hati kita seterusnya kita dapat mengamalkannya secara istiqamah… Mungkin saja pesanan di atas agak ringan untuk kita fahami, namun pada hakikatnya, ia seakan agak sukar untuk diaplikasi… Sama-samalah kita melakukan transformasi menuju Ilahi… Aslih nafsak qabla an tuslih ghayrak… Firman Allah s.w.t:

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ (55)

Maksudnya:

55. Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan manfaat kepada orang-orang yang beriman.

Al-Dhariyat (51): 55

Renung-renungkan……. Hayyakumullah…

Wassalam.

Akhukum,

## ribbiyyun ##

== ukhwah menyemai wehdah dalam amal ==

Selasa,

26 Oktober, 9.20pm,

Jabatan Al-Qur’an dan Al-Hadith,

APIUM.