GHAYATUNA...

IMPIAN, MATLAMAT, CITA-CITA, DAN PERJUANGAN…


Pencapaian impian dan cita-cita bertitik tolak daripada:

1. Hidup di luar zon selesa – Contoh: Kurangkan tidur. Tidur tidak melebihi 6 jam sehari dan sentiasa melibatkan diri dalam gerak kerja Islam.

2. Bertindak di luar kotak pemikiran manusia – Contoh: Membaca bahan ilmiah tidak kurang 100 halaman setiap hari.

3. Laksanakan sesuatu yang luar biasa – Contoh: Sentiasa menginfaqkan sejumlah harta di jalan Allah kerana Allah tanpa diketahui orang ramai.

4. Amalkan perkara (ibadah) yang jarang dilakukan oleh individu lain – Contoh: Qiamullail setiap hari.

5. Lakukan sesuatu yang disukai Allah, namun ia adalah sesuatu yang agak dangkal pada pandangan makhluk. Utamakan pandangan Allah, sungguhpun ia berada di lembah kehinaan manusia… Kerana hidup perlu berusaha semata-mata mengharapkan keredhaanNya. Contoh: Sentiasa membawa al-Quran ke mana sahaja sebagai sahabat karib serta teman sejati dan sentiasa membacanya sungguhpun masyarakat merasa dangkal dengan perlakuan tersebut.

Justeru, yakin dan percayalah bahawa hadiah di dalam Pengetahuan Allah menanti di hadapan kita tanpa kita sedari, meskipun di belakang kita musuh sentiasa mengekori.. Kejayaan untuk meraih impian dan cita-cita tidak akan tercapai seandainya kita masih lagi berada di takuk yang lama, tidak berusaha memperbaiki diri dalam memperkaya paradigma… ALLAH MATLAMAT KAMI!!!

Tadabburlah...


162. Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.
163. Tiada sekutu bagiNya; Dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)".
(Al-An`am: Ayat 162 – 163)

2. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
3. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah Mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia Mengetahui orang-orang yang dusta.
(Al-`Ankabut: Ayat 2 – 3)

...والله ولي التوفيق

0 comments: