UMMATKU… Rindu kepada Rasulullah s.a.w… (T_T)

UMMATKU… Rindu kepada Rasulullah s.a.w…

Saya begitu terharu apabila menonton video klip muhasabah mengenai topik “Ikon” dalam episod sentuhan qalbu –TV9. Mengenangkan kembali kecintaan Baginda Nabi Muhammad s.a.w terhadap umatnya, ia sekali gus dapat mengikis permainan angan-angan cinta yang tidak pasti perlabuhannya entah di mana. Ia mengingatkan saya kepada hadis kemanisan Iman yang telah disabdakan oleh Baginda s.a.w:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لَا يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ.

Maksudnya:

Daripada Anas bin Malik r.a dari Nabi s.a.w telah bersabda: Tiga perkara sesiapa yang mendapatkannya maka ia akan memperoleh kemanisan Iman. (Pertama) Seseorang yang menjadikan Allah dan Rasul-Nya lebih dicintainya berbanding yang lain, (Kedua) Seseorang yang mencintai seseorang yang lain dan tidaklah ia mencintainya melainkan kerana Allah s.w.t, (Ketiga) Seseorang yang benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana ia benci untuk dicampakkan ke dalam api neraka.

(Muttafaqun `Alayh)

Liku-liku perjuangan Baginda s.a.w begitu panjang. Perjuangan Baginda antara lain ialah memperbaiki akhlak manusia. Lantaran itu, saya sering melihat kembali penulisan khat saya yang terpampang di hadapan meja belajar saya di rumah sewa mengenai hadis Nabi s.a.w yang bermaksud: “Sesungguhnya aku diutuskan adalah untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak manusia.” Saya bukanlah seorang yang berjiwa seni, tidaklah pandai melukis dan berkaligrafi, hanya sedikit sahaja Tuhan melimpahkan bakat yang dipinjamkan kepada saya untuk dimanfaatkan kepada ummah. Alhamdulillah, tulisan khat ini telah ditulis oleh saya ketika di alam mahasiswa, dan telah mendapat tempat kedua peringkat Universiti Malaya… Kerana dahulunya subjek tulisan khat merupakan subjek teras di sekolah menengah agama saya, justeru sedikit sebanyak saya mengetahui selok belok penulisan khat dan jenis-jenisnya.

Buat akhirnya, suka saya memaparkan kembali video klip mengenai “Ikon” yang sangat menghambat hati. Mudah-mudahan ia memberikan suatu manifestasi keinsafan yang sangat bermakna buat kita sebagai Ansarullah, Jundullah Rabbani, serta mata-mata rantai perjuangan Nabi… Serta meletakkan cinta kita kepada Allah dan Nabi s.a.w sebagai cinta yang tertinggi dan abadi.... Sekian…

Sungguh, ia begitu meruntun kalbu….. T_T


~ribbiyyun~

2.03 pagi,

Khamis, 21 April 2011,

Galeria Seri Perdana, KL

0 comments: