Erti Sekeping Hati di dalam Kerinduan Tanpa Akhir…

Entah mengapa aku merasa sedikit aneh, dalam usaha menyahkan segala perkara yang tidak perlu… Ya Allah… Semakin kubermujahadah mendekatiNya, bertaqarrub kepadaNya, semakin kuterpinga… Aku terpinga-pinga membongkar identiti diri dalam gelita… Semakin pula insan-insan lain cuba men‘jejaki’ diriku pula, sedangkan aku berusaha sedaya-upaya mengemis cinta dan kerinduan padaNya semata… Astaghfirullah… Apakah ini dinamakan ujian mengenali hakikat cinta? Mungkin saja ini satu cubaan buatku… Aku bimbang tidak berdaya ya Allah… Berikanlah daku kesempatan… Kurniakanlah daku kekuatan… Untuk mengemis cinta dan rinduMu yang hakiki, agar bertakhta di sanubari… Aku berusaha menjadi insan kamil ya Allah… Mudah-mudahan Engkau permudahkanlah daku menjejaki tanah suciMu… Kerana di dalam hatiku ini tersimpan suatu hasrat yang sangat menebal, iaitu ber‘uzlah’ di tanah Baitullah… Aku teringin benar…

Berkata soal hati, perasaan, dan cinta, hakikatnya aku enggan memikirkannya melainkan cintaku pada Tuhan, keluarga, sahabat-sahabat, dan para asatizah. Aku sangat tertarik dengan beberapa petikan di dalam karya “Rindu Tanpa Akhir” (Bahasa Arabnya: al-Mahabbah wa al-Syawq wa al-Uns wa al-Rida) yang dikarang oleh Imam al-Ghazali r.a. Meskipun bahan bacaannya agak sedikit berat dan agak tebal, lebih 300 halaman, namun ia sungguh memikat hati, dalam memahami dan menelusuri pengabdian diri yang sebenar-benarnya kepada Ilahi. Juga karya yang mendedahkan kepada kita metodologi mendidik jiwa agar cinta, redha dan damai bersama Allah. Aku semakin tenggelam dalam kenikmatan gaya bahasanya, khususnya ketika mengamati bab akhir dari karya ini, yang mana sangat menekankan cinta dan rindu pada Ilahi semata… Antara petikan-petikan yang membuatku berfikir panjang ialah ketika mana Rabi’ah menegur Sufyan al-Thawri, katanya:

“Apakah kamu tidak malu kepada Allah meminta redhaNya, sedangkan kamu sendiri tidak redha padaNya..?”

Lalu Sufyan al-Thawri mengucapkan Astaghfirullahal `Azim. Maka Rabi`ah menuturkan bahawa seorang hamba itu dikatakan redha kepadaNya ialah ketika kebahagiaannya saat ditimpa musibah sama dengan kebahagiaannya saat diberi nikmat.

Kenyataan di atas menyebabkan daku memikirkan tujuan keberadaan kita di dunia. Subhana Allah… Selain itu, karya tersebut menukilkan perihal riwayat Nabi Daud yang menerima wahyu daripada Allah, iaitu:

“Wahai Daud, sesungguhnya engkau punya keinginan dan Aku punya keinginan. Namun, hanya keinginanKu yang akan menjadi kenyataan. Oleh kerana itu, jika engkau pasrahkan keinginanmu kepada kehendakKu, nescaya Aku cukupi keinginanmu…”

Karya tersebut juga memuatkan pertanyaan Saidina Ali Karramallahu wajhah mengenai sunnah Nabi kepada Nabi s.a.w, lalu Baginda s.a.w menjawab:

“Makrifat adalah harta kekayaanku, akal adalah pangkal agamaku, cinta adalah asasku, kerinduan adalah kenderaanku, zikir mengingati Allah adalah kedamaianku, kepercayaan adalah harta simpananku, kesedihan adalah sahabatku, ilmu adalah senjataku, kesabaran adalah selendangku, redha adalah harta rampasan perangku, kelemahan adalah kebanggaanku, zuhud adalah mata pencarianku, keyakinan adalah kekuatanku, kejujuran adalah penolongku, ketaatan adalah kecintaanku, perjuangan adalah akhlakku, dan solat adalah puncak kesenanganku.”

Pada akhir halaman karya ini, terdapat satu madah yang menarik untuk diperhatikan dan dicermati iaitu:

“Kerinduan adalah bola api yang dinyalakan Allah dalam hati para kekasihNya dan membakar seluruh isi yang ada: Berjuta kecemasan, bermacam keinginan, berbagai rintangan, dan beragam kebutuhan (keperluan)”

Kesemua petikan-petikan di atas secara dasarnya mempunyai perkaitan sebenar dengan pengertian hakiki bagi kalimah 1. cinta (al-Mahabbah), 2. keintiman spiritual (al-Uns), 3. kerinduan (al-Syawq), dan 4. redha (al-Rida). Kupasan segar yang dilakukan oleh Hujjah al-Islam, Imam al-Ghazali r.a yang terdapat di dalam karya ini sangat menarik, yang berkisar keempat-empat item tersebut dalam menyemai cinta hakiki, dan kerinduan tanpa akhir…

Sarananku buat sahabat-sahabat sekalian, ambillah masa untuk berfikir walau sejenak daripada bercakap kosong yang tidak bermanfaat. Berfikirlah pada kejadian alam. Berfikirlah pada kokokan ayam di waktu pagi dan salakan anjing di waktu senja… Nabi s.a.w bersabda:

إِذَا سَمِعْتُمْ صِيَاحَ الدِّيَكَةِ فَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهَا رَأَتْ مَلَكًا وَإِذَا سَمِعْتُمْ نَهِيقَ الْحِمَارِ فَتَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ رَأَى شَيْطَانًا

Maksudnya:

Apabila engkau mendengar kokokan ayam, maka mintalah (berdoalah) kepada Allah akan kebaikannya, sesungguhnya ayam tersebut sedang melihat Malaikat (ketika berkokok), dan apabila engkau mendengar salakan anjing, maka mintalah perlindungan dengan Allah daripada sayaitan, kerana anjing tersebut sedang melihat syaitan (ketika menyalak).

(Muttafaqun `alaih – Sahih Bukhari dan Muslim)

Kokokan ayam melambangkan sumber rezeki kita di pagi hari, adapun salakan anjing memberikan isyarat kepada kita agar tidak merayau-rayau di waktu senja, Dianjurkan kepada kita untuk berdoa sebagai menuruti sunnah Baginda apabila mendengar kokokan ayam dan salakan anjing seperti mana yang terdapat di dalam hadith di atas.

Alhamdulillah… Aku telah menjumpai ‘permata’ yang hilang. Barulah kumerasakan bahawa tidak sia-sia ayahku membela beberapa ekor ayam di belakang rumah sewa kami di Bangsar. Setiap awal pagi fajar kadhib (waktu imsak), waktu akhir subuh, dan waktu dhuha, biasanya ayam akan berkokok di belakang rumahku di dalam reban yang besar. Maka, disunatkan untuk kita berdoa pada ketika itu memohon kemurahan rezeki, dan aku berpandangan bahawa ayam merupakan satu simbol rezeki. Persoalan di dalam fikiranku juga terjawab mengenai mengapa anjing tidak putus-putus menyalak ketika azan maghrib dikumandangkan di kawasan taman perumahan rumahku di Johor. Ini menunjukkan anjing tersebut melihat syaitan-syaitan bertempiaran lari. Mereka (syaitan) berusaha menjauhkan diri mereka daripada mendengar azan yang membakar diri mereka. Maka, turut menjadi sunnah buat kita untuk berdoa pada tika itu memohon perlindungan Allah s.w.t.

Buat saf pimpinan PMIUM, aku mencadangkan agar kalian tidak melanjutkan liqa’, perjumpaan, dan meeting sehingga ke lewat malam jam 3pagi. Adalah lebih awla sekiranya kalian memberikan hak ke atas tubuh badan untuk tidur selewat-lewatnya jam 2pagi, berqiamullail, solat subuh, bacaan al-Qur’an, wirid dan zikir, kemudian menyambung meeting semula jam7-8.30 pagi sekiranya meeting pada lewat malam tersebut belum selesai. Ini untuk mengelakkan rasa mengantuk dan ingin tidur di pagi hari, bahkan punca segala rezeki bertitik tolak daripada pekerjaan kita di waktu pagi. Perbincangan di waktu pagi akan membuahkan idea yang lebih bernas daripada lontaran pendapat di tengah malam ketika fikiran sedang lesu kepenatan… Kalaupun meeting sehingga lewat malam itu merupakan satu tradisi, maka berusahalah untuk pecahkan tradisi tersebut dan islahlah ia kepada perkara yang lebih baik. Sekadar memberikan pandangan... Firman Allah s.w.t di dalam surah al-Naba’, ayat 9-11:

وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا (9) وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا (10) وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا (11)

Maksudnya:

9. dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat.

10. dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi).

11. dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) - masa untuk mencari rezeki.

Berfikirlah mengenai penciptaan Allah s.w.t dan ambillah i’tibar daripadanya… Renung-renungkan… Wa Allahu a’lam…

0 comments: