Teruja… Pemangkin Keazaman Diri!

Ingin sekali aku meluangkan masa untuk sentiasa mengarang dan membuat artikel, namun tidak punya kesempatan. Entri pada kali ini lebih bersifat perkongsian. Aku begitu teruja… Aku begitu teruja dengan seorang sahabatku, Zahiruddin yang sangat bersungguh-sungguh menghafal al-Qur’an dan mendalami Bahasa Arab. Zahiruddin merupakan pelajar jurusan Pendidikan Islam, Akademi Pengajian Islam UM, juga merupakan salah seorang peserta debat DiRaja IPT kategori Bahasa Arab pada sesi lepas yang telah meraih tempat ketiga (pasukannya) peringkat IPT Malaysia. Namun, perkara yang menyebabkanku sangat teruja dengannya ialah beliau telah menghafal hampir separuh al-Qur’an secara bersendirian. Sangat punya kekuatan dan semangat membara. Malah, beliau telah menghabiskan penghafalan al-Qur’an kira-kira 6 juzu’ dalam tempoh tidak sampai dua bulan secara individu ketika cuti semester pengajian lalu, sedangkan beliau tidak mengikuti kelas tahfiz, atau bertalaqqi dengan mana-mana masyayikh pada waktu itu. Boleh dikatakan hampir setiap hari beliau mengulang penghafannya sebanyak 3 juzu’ meskipun sibuk dengan urusan sebagai seorang mahasiswa. Sungguh mengagumkan dan mengujakan…

Aku begitu teruja… Aku turut teruja apabila mendapati bahawa ust Murshidi, pensyarah hadith di jabatanku, telah berjaya mengkhatamkan pembacaan tafsir Al-Azhar karangan Prof. Dr Hamka sebelum usianya menjangkau 25 tahun. Dalam tempoh tidak sampai 2 tahun, beliau mampu membaca karya Buya Hamka yang mana tebalnya lebih 1/2 meter sehingga habis secara konsisten dan fokus. Dua insan yang kusebutkan di atas sangat memberi kesan yang mendalam kepadaku untukku bersaing dengan mereka, apatah lagi pengkhususan pengajianku adalah pengajian tafsir. Aku masih belum menghafal al-Qur’an, aku masih belum mengkhatamkan pembacaan mana-mana karya turath ulum al-Qur’an, aku masih belum mengkhatamkan pembacaan mana-mana tafsir, malah aku masih belum khatam pembacaan terjemahan al-Qur’an. Rasa sedih dan malu adakalanya menyelimuti diri ini kerana pengajianku adalah PENGAJIAN AL-QUR’AN… Hanya saja kusemat azam begitu membara untuk kubuktikan kepada mereka bahawa aku juga mampu bersaing dengan mereka. Akan kuBUKTIkan dalam masa terdekat ini, insya Allah… Ya Allah… Permudahkanlah urusanku…

Aku turut begitu teruja… Teruja apabila mendapati sahabatku, Aizuddin telah menghafal beberapa kitab turath Bahasa Arab di Lubnan. Kitab Matn Ujrumiyyah, Mukhtasar Jiddan, al-Kawakib, Qatrunnada, kesemua kitab-kitab kaedah bahasa Arab yang berperingkat-peringkat tersebut telah beliau hafal. Sememangnya kitab-kitab tersebut sering digunakan di pondok-pondok pengajian non-formal di Malaysia untuk dihafal serta dipraktikkan. Malah, beliau sendiri telah melalui sesi pengajian kitab syarah bagi kitab matn Qatrunnada di Lubnan. Boleh dikatakan karya Qatrunnada tersebut merupakan karya tertinggi dalam bidang Nahu. Keberadaan beliau di sana baru saja kira-kira 6 bulan, namun beliau telah mengaji dan menghafal sejumlah karya dengan begitu cepat sekali. Sedangkan aku pula bagaimana..? Tidak menghafal sebarang karya… Agak menyedihkan…

Aku juga teruja dengan Ust Amin, seorang calon Ph. D Jabatan al-Qur’an dan al-Hadith di bawah seliaan Prof. Dr. Zulkifli. Beliau telah berjaya menghafal kebanyakan kitab-kitab kuning yang digunakan di pondok-pondok, di samping telah menghafaz keseluruhan hadith di dalam karya Bulugh al-Maram karangan Ibn Hajar al-Asqalani. Bahkan beliau telah memperoleh natijah Mumtaz dari Universiti al-Azhar ketika pengajian Ijazah Sarjana Muda. Subhana Allah..! Begitu juga aku teruja apabila mendapati bahawa terdapat beberapa pelajar dari fakulti kejuruteraan UM telah menghafaz kira-kira 10 juzu’ al-Qur’an, sedangkan mereka hanya menghafal secara bersendirian dan mereka bukanlah pelajar APIUM. Namun, kesungguhan mereka mendalami ilmu agama mengatasi pelajar-pelajar APIUM. Subhana Allah…

Hal ini secara tidak langsung mencabar dan menyentakkan daku dari lamunan, kerana aku adalah pelajar jabatan al-Qur’an dan al-Hadith, APIUM. Mana mungkin aku tidak berupaya menjadi seperti mereka, malah seharusnya aku perlu lebih mendahului mereka. Entahlah… Tiba-tiba saja hati ini agak tersentuh, namun diiringi suntikan semangat yang sangat berkobar-kobar untuk mendalami ilmu serta menghafal, secara tidak langsung ia menjadi satu batu asas dan pemangkin kepadaku sebelum bertemu denganNya di Tanah Suci, Masjidil Haram, ataupun bertemu denganNya pada bila-bila masa apabila tiba waktunya… Aku perlu menyucikan diriku yang hina, kotor dengan dosa, sebelum menjejakkan kakiku di tempat paling suci dan mulia. Tekadku, pembacaan al-Qur’an berserta terjemahan perlu kuhabiskan di samping mengeluarkan beberapa gaya bahasa Arabnya yang sangat indah sebelum bulan 12 ini. Kerana azamku selewat-lewatnya pada bulan 12 ini juga akan kumengerjakan umrah dengan hasil wang biasiswa yang telah kukumpul. Insya Allah, pada hujung bulan 3 ini, sumber kewanganku untuk menyahut lambaian suci sudah mencukupi, hanya tarikh kepergian sahaja masih belum ditentukan lagi.

Sebelum mengerjakan umrah juga, aku berazam untuk mengkhatamkan bacaan al-Qur’an secara bertalaqqi dan musyafahah dengan pensyarahku, Ust Sedek. Ust Sedek merupakan penyarah jabatan al-Qur’an dan al-Hadith yang memiliki kepakaran di dalam bidang tahfiz, tartil dan qira’at al-Qur’an. Beliau turut memiliki lembaran sanad bacaan yang mutawatir yang telah diijazahkan oleh pensyarah tahfiz beliau yang mana sanadnya bersambung kepada Rasulullah s.a.w. Beliau juga pernah mewakili negara Malaysia dalam perujian hafazan al-Qur’an peringkat antarabangsa. Justeru, aku mengambil kesempatan bertalaqqi dengannya dalam proses mentahsinkan bacaanku dari semasa ke semasa. Sekiranya aku dapat menghabiskan bacaanku dengan jayanya, insya Allah, beliau akan mengijazahkan sanad bacaan al-Qur’an kepadaku pula. Amin…

Adakalanya, aku merasa rendah diri… Kerana aku berpengkhususan pengajian al-Qur’an, namun aku sendiri masih belum menghafal al-Qur’an dan belum habis membaca tafsir al-Qur’an. Aku belum menguasai ilmu yang berkaitan al-Qur’an… Aku masih belum mencapai darjat Ahlullah, yakni ahli yang mendalami ilmu al-Qur’an. Aku belum menggapai martabat Jil al-Qur’an al-Farid (Generasi al-Qur’an yang unik)… Hanya saja hati ini sentiasa berdoa, berusaha, dan berjihad agar kumendapat limpahan ilmu, kekuatan, dan rahmat dariNya untuk mendalami pengajian al-Qur’an.

Lalu kuterfikir sejenak… Kita melihat sahabat-sahabat kita di luar sana mampu menguasai ilmu agama dan beramal dengan ilmu tersebut, namun mereka bukanlah berlatarbelakangkan pengajian Islam. Sedangkan, aku sendiri masih belum berjaya meskipun aku berlatarbelakangkan pendidikan agama… Kita sering melontarkan idea-idea dan gagasan Islam yang autentik, namun aku selaku pelajar APIUM sendiri masih gagal membudayakan ilmu dengan sebenar-benarnya. Kita sering idealistik menjalankan kegiatan, aktiviti, dan perjuangan, namun perkara-perakara asas Islam masih lagi gagal disemai dalam diri, seperti solat berjemaah awal waktu di masjid. Oleh hal yang demikian, hatiku semakin berkocak… Berkocak kerana pilu memikirkannya, dan berkocak kerana hal tersebut membakar semangatku untuk lebih bertukus-lumus. Aku tidak tahan lagi, tidak tahan untuk berada di belakang… Aku perlu bangkit! Perlu bersaing dengan mereka. Aku punya misi pada tahun ini, dan misi tersebut tidak perlu kunyatakan di sini…

Satu ilmu yang sangat berguna telah kupelajari daripada ayahku… Begitu bermakna sekali. Iaitu kaedah fokus dan konsentrasi 100%, dengan menggunakan aplikasi “Dua Jarum Peniti”. Caranya ialah dengan menggunakan dua jarum. Lalu kita berusaha menghubungkan satu bucu jarum yang halus (tajam) dengan bucu jarum (tajam) yang satu lagi dengan sedikit menekan ketika menghubungkan antara keduanya. Satu jarum di sebelah tangan kanan kita, dan satu lagi di sebelah tangan kiri kita. Apabila kita benar-benar FOKUS dan menumpukan perhatian, kita mampu untuk melakukannya tanpa tergelincir sungguhpun di hujung jarum tersebut agak halus dan tajam. Namun, apabila kita sedikit leka, maka jarum tersebut akan tergelincir, malah ia boleh mengenai jari kita menyebabkan luka. Aku telah mencuba kaedah tersebut, dan telah berjaya. Asasnya adalah fokus, maka kita mampu melakukannya. Analoginya ialah, apabila kita melakukan sesuatu tindakan dengan fokus tanpa memikirkan perkara lain, maka kita mampu meraihnya dengan cemerlang dengan masa yang singkat. Hal tersebut perlu kuaplikasikan di dalam ibadahku, pengajianku, taqarrub kepada Allah, dan sebagainya… Bertafarrudlah… Kata kunci segala kualiti tindak tanduk kita ‘berdiri’ di atas dua perkataan, iaitu FOKUS dan KONSISTEN… Barulah kita berhasil mencapai apa yang kita citakan dengan jayanya…

Untuk akhirnya, marilah kita bersama-sama berusaha meningkatkan kualiti diri dalam penghidupan kita… Perubahan ini memerlukan satu momentum yang dipanggil MUJAHADAH, dan yakinlah, kita mampu melakukannya, insya AllahWa Allahu a’lam…

0 comments: