Akhirnya... Takbir..!!

Akhirnya… Takbir..!!!

Regim Hosni Mubarak akhirnya berjaya digulingkan… Iaitu pada Jumaat malam (mengikut waktu di Mesir), 11 Februari. (Sila lihat video klip: http://www.youtube.com/watch?v=cbeDKzT71Y4&feature=player_embedded#at=13 dan http://www.youtube.com/watch?v=gSUzfEI2Nls&feature=player_embedded#at=16 ) Revolusi Mesir dan Tunisia selanjutnya memberi impak yang besar kepada kebangkitan rakyat di Algeria, Yaman, dan Syria. Demonstrasi besar-besaran mula kedengaran di negara-negara teluk terbabit, dan saya begitu yakin, revivalisme Islam pastinya akan berlaku di Asia Barat. Timbul persoalan, bagaimanakah kondisi pemerintahan Mesir pada sesi akan datang? Siapakah yang akan menerajui dan mengisi tanggungjawab terbabit? Tentera, Parti Demokrat, Ikhwan al-Muslimin, Parti Sosialis Mesir dan lain-lain…? Manakala di Palestin pula, pilihan raya umum akan dilangsungkan pada bulan September ini. Parti HAMAS (mewakili kerajaan Palestin yang sah) sekali lagi ditonjolkan sebagai ikon gerakan Islam seluruh dunia yang akan mencetuskan gelombang kebangkitan Islam serantau. Sementara itu, bahang PRU 13 di Malaysia kian dirasai. Kesemua fenomena di rantau Arab menyaksikan suatu pola yang saya kira akan memberikan suatu angin pembaharuan dalam lanskap politik Malaysia yang kian hampir. PRU 13 dijangkakan berpencak pada hujung tahun ini. Marilah sama-sama kita merenung kembali firman Allah s.w.t:

وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ (54)

Maksudnya:

54. Dan orang-orang (Yahudi Yang kafir) itupun merancangkan tipu daya, dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya.

(Ali-`Imran: 54)

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (26)

Maksudnya:

26. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai Kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut Kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

(Ali-Imran: 26)

Dan amalkanlah doa yang ma’thur ini, dipetik dari surah al-Baqarah, ayat 286:

رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (286)

Maksudnya:

286. …"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan Kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami BEBANAN yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya, dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

Ameen ya Rabbal `alamin…

Sesungguhnya, kebangkitan dan kemenangan Islam adalah sesuatu yang pasti…! Firman Allah s.w.t dalam surah al-Fath, ayat 1:

إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا (1)

Maksudnya:

1. Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (Wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata.

SUBHANA ALLAH… ALHAMDULILLAH… ALLAHU AKBAR…!!!

~ribbiyyun~

1.05 pagi, 13 Februari 2011,

JAQH, APIUM

0 comments: