Siapakah aku..? (1)

Aku bukan pencinta harta… Bukan pencinta takhta… Bukan pencinta wanita… Bukan pula pencinta dunia… Aku adalah pencinta thaqafah dan cendekiawan agama, pendamba keredhaan-Nya, perindu syahid di jalan-Nya...! Akan tetapi, tatkala kuberusaha menyelami hati ini, mengenal diri, semakin aku mendekati dan cuba memahami, semakin pula aku tidak mengerti… Siapakah, bilakah, apakah, bagaimanakah, mengapakah, diriku berada di sini..? Semacam kepelikan menguasai diri… Tidak kenali manusia yang mengelilingi… Rasa hina dan bersendiri di dunia menerpa. Kerana mati akan menjemput nyawa bila-bila… Firman Allah s.w.t: Al-Naba’, ayat 40, mafhumnya: Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata:"Alangkah baiknya sekiranya dahulu aku menjadi tanah".

Namun, aku pastinya tidak akan susah dan gelisah, selagi Islam di sisi dan di hati, kerana kesenangan hakiki ialah apabila Islam masih terpaut di dalam hati sungguhpun diri ini diinjak dan dipijak. Inilah Islam yang kusanjung, inilah Islam yang kujunjung. Jiwaku tidak akan mati dengan Islam. Sungguhpun nyawa melayang, namun Islam pasti nan subur pada suatu hari yang telah dijanjikan kelak bersama roh-roh yang membangkitkan solidariti bertunjangkan manhaj Ilahi dan sunnah Nabi. Buah ketenanganku di masjid, kenikmatanku ketika berdamping denganMu, dan kecintaanku ketika meneroka ilmu. Jiwaku tenggelam lemas di dalam kemerduan alunan Kalam Tuhan yang mu’jiz… Demikianlah solat dan membaca al-Qur’an itu berat, tp lazat bagi orang yang khusyuk. Terasa pula sujud itu berat, tapi nikmat bagi mereka yang tunduk tawadhuk… Begitu juga doa itu seakan tergesa-gesa, tapi bermakna bagi mereka yang bertadabbur menghinakan diri yang sangat kerdil di hadapan Pencipta… Kerana doa senjata mukmin, maka jadikanlah ia sebagai perisai ampuh dalam kehidupan yang sering diawasi.

0 comments: