Nasihat daripadaku yang Serba Dhaif Buat Pemuda-pemudi Islam… (4)

Ketiga: Linangilah air matamu… Tanyalah dirimu apakah hati ini telah terkunci..?

Imam Junaid al-Baghdadi pernah menuturkan,: “Aku menziarahi al-Sari al-Saqati ketika ia sedang sakit. Aku bertanya kepadanya: “Bagaimana keadaanmu?” Lalu ia menjawab: “Bagaimana mungkin aku mengeluhkan keadaanku kepada Tuhan, sementara musibah yang menimpaku berasal dariNya.” Lalu aku mengipas-ngipasnya, agar ia merasa sejuk. Ia (al-Sari al-Saqati) malah berkata, “Bagaimana mungkin angin pada kipas dapat menyejukkan dadaku dari luar, sedangkan ia terbakar dari dalam… Lalu air matanya (al-Saqati) berlinang… Hatinya terbakar kerana ghairah dengan kerinduan terhadap Allah… Begitu juga Dzu al-Nun al-Misri pernah bertemu dengan seorang anak kecil. Raut wajahnya menampakkan kesedihan, dan terdapat dua garis hitam pada wajahnya kerana sering menangis. Lalu anak kecil tersebut berkata kepadanya: “Seluruh manusia membersihkan badan pada hari raya, sementara aku membersihkan hati dengan air mata…”

Dua kisah di atas memaparkan kepada kita bahawa sesungguhnya para `amilin yang memburu ma’rifat Allah tidak lekang dengan air mata. Maka, menangislah di dunia merintih kepadaNya, sebelum meratapi tangisan penyesalan di akhirat yang sia-sia. Ibn Kathir menukilkan di dalam tafsirnya, memetik kata-kata Nabi s.a.w mafhumnya bahawa sesungguhnya ahli neraka terus-menerus menangisi dosa mereka di neraka disebabkan penyesalan mereka yang tidak berkesudahan. Bahkan, tangisan mereka sehingga mengeringkan air mata, lalu bergantilah air mata mereka dengan air mata darah. Malah, air mata darah tersebut keluar membuak-buak dari ketulan biji mata mereka sehingga biji mata mereka terkeluar berjuntai-juntai. Bukan sekadar itu sahaja, air mata darah yang membuak-buak keluar dari mata mereka membanjiri mereka sehingga ia mampu melayari sebuah bahtera. Inilah penyesalan dan penyeksaan yang tidak terperi dirasakan oleh mereka yang mengingkari ayat-ayat Allah Ta`ala. Firman Allah s.w.t:

إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا (40)

Maksudnya:

40. Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata:"Alangkah baiknya sekiranya aku dahulunya adalah tanah".

Surah al-Naba’ (78): 40

Sedarlah wahai insan, khususnya buat pemuda-pemudi Islam yang sering leka… Berdialoglah dengan kalbumu, apakah hati ini telah terkunci..!? Nabi s.a.w bersabda:

ابْكُوا فَإِنْ لَمْ تَبْكُوا فَتَبَاكَوْا

Maksudnya:

“Menangislah, sekiranya kamu tidak (mampu menangis), maka berusahalah juga untuk menangis.”

(Riwayat Ibn Majah di dalam Sunannya)

Berusahalah untuk tafarrud pada hati yang mati, lafaz pada lidah dan kalimah, maka, bergetarlah jiwa, mengalir air mata… Menghadirkan rasa zhauq yang luar biasa, menjernihkan jiwa, menyejukkan hati, sejernih dan sesejuk embun pagi yang suci… Hanya keranaMu nawaitu kutuju… Ke arah jalanMu kami bersatu… Nyahkan sebarang keserabutan hal-hal lain, melainkan lafaz Allah sahaja menusuk kalbu, berlegar di ruang fikiranmu, di setiap denyutan nadimu, di setiap aliran urat sarafmu serta nafasmu, di samping menangisi dosa-dosa lalu, sekaligus membangkitkan rasa kerdil di hadapan Pencipta, kerana diri diselaputi dengan dosa yang bertimbun-timbun banyaknya…! Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allah… Lafazlah dan ungkaplah, sebelum lidahmu terkelu… Lafazlah jua ia dengan hati batinmu, agar sifat `ujub, riya’, takbur, sum`ah, dan bongkakmu dapat dihapuskan, lalu melembutkan hati sebelum ia membeku… Allahu ghayatuna..! Yakinlah, bahawasanya Tuhan Maha Pengampun, Maha Penyayang, dan Maha Penerima Taubat… Bertaubatlah, dan jangan mengulangi dosa yang sama, kerana manusia yang dungu sahaja memasuki lubang biawak yang sama. Mudah-mudahan nasihat ini memberikan kesan kepada jiwaku yang sering lalai dan leka, kerana daku sering berdusta dan didustakan, bahkan aku masih gagal keluar dari buaian nafsu, masih menyahut lambaian syaitan, masih cintakan dunia dan bencikan mati… Ya Allah, jauhkanlah diriku ini dari penyakit wahn, bersihkanlah diriku ini dari sebarang sifat mazmumah yang tercela.... Hadirkanlah sifat zuhud, waqr, dan qana`ah serta sifat-sifat mahmudah pada diri ini… Rasulullah s.a.w bersabda bahawasanya umat Islam akhir zaman mempunyai bilangan yang banyak, akan tetapi mereka mabuk dunia, dan mudah ditindas oleh musuh-musuh Islam. Hal ini kerana terdapat satu penyakit hati tertanam pada diri mereka iaitu cintakan dunia dan takutkan mati atau lebih dikenali sebagai penyakit wahn… (Mafhum hadith riwayat Abi Daud di dalam sunannya). Wal `iyazubi Allah min dhalik…

Bertawajjuh dan bermujahadahlah dalam menggapai taqwa, ke arah pembentukan insan muttaqin, agar tidak terpalit dengan alam syuhud yang mampu meracunkan… Muttaqin sebenar… Raut wajahnya adalah ketenangan, matanya adalah linangan keinsafan… Lidahnya adalah zikir, aqalnya adalah fikir… Untaian kata-katanya adalah tausiah, hakikat bicaranya adalah dakwah, hatinya adalah nur basirah, huluran tangannya adalah sedekah… Pengawasannya adalah muraqabah, tindakannya adalah mujahadah… Penglihatannya pada kebesaran Tuhan, pendengarannya pada alunan suci al-Quran… Setiap langkah kakinya adalah jihad, setiap detik hidupnya mengejar ma’rifat… Pasti hatinya tidak bisa diGUGAT oleh bayang-bayang mehnah, namun ia bisa diGUGAH oleh air mata tawbah, tika manusia sedang lena dibuai mimpi, di kesyaduan dinihari… Sesungguhnya, Allah s.w.t sangat Merindui, bisikan hati hamba-hambaNya yang bersimpuh hina… Berbicaralah kepadaNya melalui bisikan sirr, bahawasanya Dialah Tuhan yang Maha Mendengar… Allah s.w.t berfirman:

فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ (50)

Maksudnya:

50. Maka segeralah kembali kepada (mentaati) Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu.

Surah al-Dhariyat (51): 50

Justeru, tanyalah hatimu apakah hati ini telah terkunci..? Lalu, aku tertarik dengan satu mutiara hikmah yang menggunakan uslub bahasa yang begitu tinggi, yang terdapat di dalam kitab al-Hikam, karya Ibn `Ata’illah al-Sakandari, iaitu: “Kebumikanlah kewujudanmu di bumi……” Ia memberi erti bahawa usahlah berbangga dan mengagung-agungkan dirimu di muka bumi, sekiranya engkau melakukannya, maka sesungguhnya hatimu telah terkunci… Aku tidak berhasrat untuk melanjutkan perbahasan mengenai mutiara hikmah di atas, kerana kumerasakan bahawa aku masih gagal menyingkap makna tersirat daripada mutiara hikmah tersebut. Barangkali juga aku masih terhijab daripada memperolehi pancaran ladunni Tuhan oleh kerana banyaknya dosaku yang bertimbun… Ya Allah, ampunilah daku…

Basahkanlah lidahmu dengan zikrullah, hidupkanlah rohmu dengan zikrullah, kerana zikrullah adalah kenderaan roh merentasi alam malakut… Yakinlah bahawasanya roh-roh yang serasi telah saling mengenal antara satu sama lain sebelum ia ditiupkan ke dalam jasad, sungguhpun jasad-jasad mereka tidak pernah ketemu, atau jasad-jasad mereka hanya baru pertama kali bertemu. (Akan kuhuraikan pada entri akan datang di dalam point tausiah keenam). Sama-samalah kita berjuang dalam mendidik hati, berjuang dalam menuntut ilmu, berjuang dalam jemaah dan harakah, berjuang dalam segala perkara yang baik, li Allah Ta’ala… Di kesempatan ini juga, aku mengesyorkan kepada sahabat-sahabiah sekalian agar membaca sebuah karya Imam Ibn al-Jawzi yang berjudul Bahr al-Dumu’ (Air Mata Penghapus Dosa) kerana karya ini mengingatkan kita akan hakikat kehidupan di dunia yang sementara. Buat akhirnya, kusudahi tausiah ketiga ini dengan memetik kata-kata Imam Malik r.a. mengenai bicara kesufian iaitu:

من تصوف ولم يتفقه فقد تزندق،

ومن تفقه ولم يتصوف فقد تفسق،

ومن جمع بينهما فقد تحقق

Maksudnya:

Sesiapa bertasawuf tanpa (memahami) feqah, sesungguhnya dia kafir zindiq,

Dan sesiapa yang mempunyai feqah tanpa bertasawuf, sesungguhnya dia fasiq,

Dan sesiapa yang menghimpunkan kedua-duanya (tasawuf dan feqah), nescaya dia tahqiq. (berjaya menggapai redha Allah hakiki)

KeranaNya kita bertemu, dan kepadaNya kita kembali. Wa Allah waliyyu al-Tawfiq…

0 comments: