Nasihat daripadaku yang Serba Dhaif Buat Pemuda-pemudi Islam… (6)

Kelima: Ungkaplah Qaddara Allah wa ma Sya`a Fa`ala Ketika Menghadapi KetentuanNya dan Ujian daripadaNya…

Sepi dan sunyi… Begitulah kondisi yang dapat kuungkapkan mengenai perihal APIUM kini iaitu pada tanggal 26 November (Khamis) bersamaan 9 Dhulhijjah jam 2.30ptg, apatah lagi ber‘i’tikaf’ di maktabah Jabatan al-Qur’an dan al-Hadith… Begitulah juga gambaran yang dapat kurumuskan mengenai laman sesawang blogku yang sudah sekian lama tidak dipenuhi dengan makalah bingkisan rohani terbaru… Dua minggu. Sememangnya agak lama juga daku tidak menulis entri, namun Alhamdulillah, di kesempatan ruang dan peluang yang ada ini, kugagahi idea dan mata pena kekunci laptop ini untuk menitip tinta-tinta kalimat… Aku adakalanya sangat gemar berada di dalam suasana harmoni, tenang, dan sunyi seperti sekarang ini, kerana ia sedikit sebanyak memudahkanku berimaginasi memburu ilham yang terbit daripada hati nurani yang tulus suci… Mudah-mudahan…

Nasihat kelima di atas sangat signifikan dengan insiden yang telah berlaku kepada diriku baru-baru ini… Subhana Allah… Insiden yang berlaku ke atas diriku secara tidak sengaja mempertemukanku dengan topik muhasabah di atas. Qaddara Allah wama sya’a fa’ala… Rasa ingin menitis air mata ini apabila menyingkap hikmah yang disusun atur olehMu ya Allah di dalam sunnatullah… Rasa kekerdilan diri ini tidak putus-putus menerpa apabila merenungi kebesaran dan keagunganMu… Begitulah… Manusia yang mengintai-ngintai hikmah dan segala ketentuanNya pasti akan menikmati kelazatan hidup beragama, dalam setiap hakikat penciptaanNya yang Maha Kaya… Rabbana ma khalaqta hadha batila subhanaka faqina ‘adhaban nar..! (surah Al-`Imran, ayat 191) (Wahai Tuhan kami, sesungguhnya tidaklah Engkau menciptakan sesuatu (makhluk) itu dalam keadaan batil (sia-sia)! Maha Suci Engkau ya Allah, maka peliharalah kami daripada azab api neraka..!

Peristiwa tersebut berlaku pada hari Selasa lalu ketika aku menyertai salah sebuah kem yang dianjurkan oleh PMIUM. Aku bersendirian di tangga batu bersebelahan gigi sungai di dalam kawasan kem, manakala para peserta lain sedang asyik dengan permainan paintball di kawasan lain yang sedikit jauh dengan tapak kem tersebut. Entahlah… Hatiku tidak terdetik langsung untuk bermain paintball sebaliknya aku ingin mencari kedamaian serta berfikir pada ciptaan alam semulajadiNya yang berzikir, lalu aku menuju ke tangga batu tersebut dan duduk mencangkung dan melabuhkan dagu pada lutut. Pada pengamatanku, tiada pun seorang muslimat di kawasan tersebut, manakala terdapat beberapa orang muslimin meuju ke tandas pada ketika itu. Kemudian, mereka bergegas ke tapak paintball semula. Tinggallah aku seorang. Aku tidak kisah kerana aku adakalanya suka menyendiri dan berfikir. Aku melihat langit yang terbentang, air sungai yang mengalir, batu-bata yang licin, kesemuanya memuji kebesaran Allah, sementara jam pula menunjukkan kira-kira pukul 10 pagi…

“Kedebush…!” Sedar-sedar saja aku berada di dalam air sungai dalam keadaan terbaring. Aku terpinga-pinga kerana aku sangsi, sama ada aku di alam nyata atau mimpi. Tiba-tiba rasa sakit menguasai diri. Memang betul, aku di alam nyata… Rupa-rupanya aku telah tersembam ke dalam sungai dari atas tangga batu yang kududuk tadi tanpa kusedari. Tinggi tangga batu dengan aras sungai pula kira-kira paras pinggangku. Hidungku mulai pedih kerana dimasuki air. Cermin mataku bengkok. Telefon bimbitku sedikit rosak. Dahiku mulai lebam. Kedua-dua lututku berdarah. Badanku menggigil kesejukan. Mataku berpinar-pinar. Kepalaku sedikit pening. Fikiranku menerawang. Aku seakan hilang punca. Lidahku melafazkan astaghfirullah dan ya Allah beberapa kali… Barulah kumenyedari bahawa aku tertidur di atas tangga batu tadi lalu terjatuh ke dalam sungai yang cetek setinggi betisku, namun terdapat banyak anak batu di dalam sungai tersebut. Aku pun tidak pasti bagaimana aku terjatuh ke dalam sungai kerana aku dalam keadaan tidur pada ketika itu. Mungkin saja aku tersengguk tidur lalu tersembam ke dalam air, dan aku hanya menyedari selepas hidungku pedih dimasuki air.

Kakiku mulai sengal-sengal. Kugagahi menaiki tangga batu itu dalam kesejukan. Tidak tahu apa yang kufikirkan ketika itu melainkan kubanyakkan beristighfar. Usai menaiki tangga, terlintas di fikiranku untuk mendapatkan peti kecemasan. Barulah kuteringat bahawa tiada seorang muslimin pada ketika itu kerana mereka sedang bermain paintball. Namun penglihatanku terhenti apabila terpandang seorang adhock muslimat yang kukenali dan dialah paling hampir denganku. Bingkas saja aku meminta bantuannya untuk mendapatkan peti kecemasan. Qaddara Allah wa ma sya’a fa’ala… Aku tidak menjangkakan hal sebegini berlaku. Aku sedikit malu apabila mendapati bahawa tiada muslimin di sisiku. Kugagahi langkah mencari kerusi untuk kududuk kerana lututku berasa pedih.

Aku membersihkan lukaku di kaki sendirian, manakala muslimat hanya menghulurkan ubat dan kapas. Aku sedikit bimbang akan lututku di sebelah kanan, kerana lukanya agak dalam dan kesakitannya sangat dirasai. Bimbang kalau-kalau lututku retak, atau lukaku perlu dijahit. Aku begitu segan ketika itu, namun rasa segan itu sedikit tenggelam apabila kesakitan menguasai diri. Sungguh aku menggigil ketika itu, namun menggigilnya aku bukanlah hanya disebabkan kesejukan yang melanda, akan tetapi relung hatiku sedikit kekok berhadapan dengan beberapa muslimat yang menghulurkan bantuan ikhlas lantaran tiada muslimin di sampingku. Ketika itu aku masih belum menyedari bahawa terdapat luka di raut wajahku, namun apabila ditegur oleh beberapa muslimat, barulah kumenyedari terdapat dua luka, satunya di dagu, dan satu lagi di dahi yang sedikit membengkak. Namun, luka di mukaku tidaklah parah. Aku lalu terfikir hikmah di sebalik kejadian. Aku memanjatkan kesyukuran atas ujian yang ditimpakan… Qaddara Allah wa ma sya’a fa’ala… Mudah-mudahan ia menjadi kifarah dosaku yang bertimbun, khususnya kifarah dosa anggota kakiku yang melangkah ke tempat-tempat yang mungkar…

Seorang muslimat membekalkan air suam di dalam botol untuk kugenggam bagi menghilangkan rasa menggigil. Aku menggenggam botol tersebut, namun menggigilnya aku bukanlah hanya kerana sejuk, tetapi menggigilnya aku kerana aku pertama kali berhadapan dngan fenomena seperti itu tanpa dijangka. Hati ini sering bersimpuh segan dan malu, namun aku berusaha tidak menzahirkannya, dan aku hanya tunduk memandang botol sambil berfikir. Rasa tenang mulai hadir apatah lagi deruan hati ini sering beristighfar dan bertahmid. Aku juga tidak menyarung jaket yang diberikan oleh muslimat, kerana pada hakikatnya aku tidaklah begitu sejuk. Kira-kira hampir setengah jam aku keseorangan ditemani beberapa muslimat. Pada jam 10.30pagi, sahabatku, Ust. Zul Amirul hadir. Dia sedikit sebanyak telah membantuku membersihkan luka dan mengubatinya. Alhamdulillah… hatiku menjadi semakin tenang… Maka, lafazkanlah qaddara Allah wa masya’a fa’ala, agar jiwamu menjadi tenang dan engkau bersikap redha dengan segala ketentuanNya kerana segala ketentuanNya memiliki hikmah yang tersendiri… Segala kejadian dan sunnatullah adalah di dalam lembayung rahsiaNya, maka usahlah khuatir dengan segala ketentuanNya… Kerana Dialah Pencipta bersifat al-Qadir, yang sifatNya itu tersusun atur di dalam asma’Nya… Subhana Allah..!!

Kini, lukaku semakin sembuh, Alhamdulillah… Titipan ‘afwan wa syukran ditujukan buat sahabat-sahabatku yang banyak membantuku ketika daku ditimpa musibah. Aku mengambil peluang ini mengkoreksi diri semula dalam berinteraksi dengan suatu istilah yang dipanggil tahalli, takhalli, dan tajalli… Juga istilah ta`abbud, tafarrud, dan tajarrud… Tidak ketinggalan juga istilah mujahidun, muwahhidun, murabbitun… Tahalli menghiasi diri kita dengan sifat-sifat mahmudah, takhalli ialah kita meluluhlantakkan sifat-sifat mazmumah, manakala tajalli ialah suatu pembuktian oleh Allah s.w.t akan hakikat penciptaanNya sekiranya kita merenung kembali akan kebesaran dan keagunganNya, lalu Allah s.w.t melimpahkan rahmat dan kasih sayangNya kepada kita untuk merasai kemanisan beragama… Ta’abbud suatu kosa kata yang mendorong kita untuk mengabdikan diri kepada Pencipta, tafarrud menghadirkan rasa perhatian dan konsentrasi kita kepada ibadah yang dilaksanakan, dan tajarrud menyahkan pemikiran-pemikiran yang mengganggu sekaligus meletakkan hadaf segala tindakan hanyalah demi Allah semata-mata...

Mujahidun adalah mereka yang berjuang di jalan Allah dalam kerangka dakwah di dalam jemaah, muwahhidun ialah mereka yang menyatukan hati-hati ini membentuk wehdatul fikr dan wehdatul ‘amal dalam berorganisasi. Manakala murabbitun ialah mereka yang mengikat hati-hati ini untuk bersatu di dalam perjuangan yang hakiki menegakkan kalimah Allah di muka bumi. Justeru, pengistilahan tersebut amat bersesuaian dengan nama dua buah kerajaan Islam di Andalus yang sangat tersohor iaitu kerajaan Muwahhidun dan kerajaan Murabbitun. Ketika mana kerajaan Islam di Andalus mula berpecah kepada kerajaan-kerajaan Islam yang kecil (al-Muluk al-Tawaif ) pada akhir-akhir pemerintahan Islam di sana, maka munculnya dua penjenamaan tersebut di dalam dua kerajaan (Muwahhidun dan Murabbitun) untuk menyatupadukan kembali Islam di Andalus pada abad ke-12 Masihi yang semakin mengalami era kejatuhannya yang meruncing pada ketika itu. Mudah-mudahan, kita menjadi pejuang yang thabat di dalam medan perjuangan, dan sentiasa menggali hikmah yang tersirat di sebalik penciptaan dan kebesaran… Lafazkanlah qaddarala Allah wa ma sya’a fa’ala agar hatimu menjadi tenang Wa Allahu waliyyut tawfiq…

0 comments: