Pembunuhan Osama Laden… Konspirasi Politik Amerika!

Pembunuhan Osama Laden… Konspirasi Politik Amerika!

Dalam kunjungan Cuti Hari Pekerja pada 1 Mei di peringkat nasional dan isu sumpah laknat, dunia kini digemparkan dengan suatu senario yang menyentak umat sejagat khususnya buat saf-saf kepimpinan Islam dunia. Isu yang seakan malap pada lipatan dekad sebelum ini tiba-tiba saja dibangkitkan semula dengan insiden pembunuhan Osama bin Laden di Abbottabad, Pakistan yang berlaku pada hari Isnin malam, 2 Mei 2011. Para politiking dan penganalisis politik dari serata benua mula membuat spekulasi mengenai kesahihan dakwaan mengenai pembunuhan Osama, pemimpin al-Qaeda yang dikaitkan dengan serangan 11 September 2001 di Amerika Syarikat.

Apa yang menjadi persoalan di sini ialah kematian Osama bin Laden terbabit tidak disabitkan berserta bukti yang jelas pada pandangan saya. Bahkan, terdapat pegawai AS yang berada di tempat kejadian terbabit enggan mengulas mengenai pengambilan DNA Osama. Dalam pada itu, alasan yang tidak konkrit juga dikemukakan oleh Pemimpin AS, Barack Obama mengenai jenazah Osama yang disemadikan di dasar laut serta tidak dikebumikan dengan cara terhormat di darat. Ini dilihat menerusi kenyataan beliau bahawa tindakan demikian dapat menghindarkan kegiatan pemujaan golongan ekstrim pendokong Osama Laden terhadap kubur beliau. Di samping itu, pembuktian menerusi gambar pembunuhan Osama juga agak mengelirukan memandangkan kedua-dua gambar tersebut (sebelum pembunuhan & selepas pembunuhan) berada pada posisi yang sama. Namun, gambar Osama selepas pembunuhan seolah-olah dilakukan “super impose” bagi memaparkan kematian Osama bin Laden adalah benar-benar terjadi selepas ditembak di kepala oleh pasukan tentera Elit Amerika.

Pada pengamatan saya, di sebalik pembunuhan yang dilakukan ke atas Osama bin Laden, terdapat beberapa konspirasi politik yang ingin didendangkan oleh Amerika Syarikat dan sekutunya bagi mengembalikan pengaruh mereka sebagai kuasa besar dunia. Kematian Osama bin Laden hanyalah diletuskan menerusi permainan politik media antarabangsa dan senario ini dilakukan oleh Match Maker secara terancang bagi memalitkan isu sebenar yang berlaku di negara Timur Tengah. Bagi saya, mati atau hidupnya Osama bin Laden bukanlah suatu perkara yang perlu dijadikan persoalan pokok yang wajib dihadam oleh segenap lapisan masyarakat, kerana hal terbabit tidak juga mampu untuk memanifestasikan dan merealisasikan keadilan serta keamanan sejagat di mata dunia. Selagi wujudnya hegemoni Barat yang memiliki kepentingan-kepentingan tertentu, selagi itulah keamanan dan keadilan tidak dapat digarap melainkan pejuang Islam diberikan ruang yang sewajarnya bagi menggantikan tampuk pemerintahan dunia. Bahkan, tidak mustahil untuk kita tanggapi bahawa pembunuhan 1 Osama bin Laden akan mencambahkan lagi 1000 Osama bin Laden, kerana operasi dan tindakan yang dilakukan oleh AS dan sekutunya seolah-olah dilihat seakan marahkan pijat, namun kelambu dibakar.

Terdapat beberapa teori konspirasi yang dapat saya rumuskan daripada cerapan senario pembunuhan Osama terbabit. Teori Pertama, Osama bin Laden yang didakwa sebagai teroris Islam telah berjaya dibunuh oleh tentera elit Amerika berupaya membawa kepada pembersihan imej yang disandarkan kepada Amerika. Simbol keamanan dan anti-keganasan sekali gus bergema kembali menerusi watak boneka Yahudi yang ingin dipersembahkan oleh AS sebagai negara pasca-modenisme yang menjunjung tinggi nilai keamanan dan hak asasi. Sedangkan AS jugalah yang merupakan pengeluar lesen terbesar kepada penindasan Islam di Palestin melalui persekongkolan mereka dengan negara haram Israel. Alasan keruntuhan WTC pada 11 September yang disandarkan kepada keganasan yang dilakukan oleh golongan radikal Islam turut dijadikan lesen oleh AS bagi melaksanakan satu bentuk imperialisme ke atas negara Islam Afghanistan dan Iraq. Fenomena ini sekali gus mencerminkan Islam sebagai agama ekstremis, meskipun ia merupakan suatu propaganda palsu yang digembar-gemburkan oleh AS dan sekutunya bagi mengemis pengaruh entiti dunia terhadap kewibawaan pemerintahan AS.

Teori Kedua, tema keamanan yang ingin ditonjolkan oleh AS secara tidak langsung berupaya menyuntik kembali sentimen Islamophobia terhadap golongan non-muslim hatta umat Islam sekalipun. Selanjutnya umat Islam akan dilihat sebagai umat yang radikal terhadap pemerintah rentetan daripada amarah rakyat di beberapa negara Islam sehingga mencetuskan revolusi dan demonstrasi besar-besaran. Kejayaan rakyat Timur Tengah menggulingkan kerajaan autokratik di beberapa buah negara seperti Tunisia, dan Mesir memberikan omokan dan bayangan ketakutan/musibah kepada AS dan kuasa-kuasa besar dunia yang tidak sehaluan lantaran mereka memiliki kepentingan-kepentingan tertentu untuk mendominasi dunia. Wang dicandu, kuasa diburu. Walau bagaimanapun, permainan politik AS kelihatan tidak berhasil mematahkan keperwiraan rakyat bagi mencitrakan keadilan sebenar dalam suatu sistem demokrasi di Asia Barat. Hal ini terbukti menerusi demonstrasi yang dijalankan secara berterus-terusan di negara Yaman sehingga kini, yang menghimpunkan lebih 4 juta penduduk bagi menggulingkan Presiden Ali Abdullah Saleh, dan ini disusuli dengan kebangkitan rakyat di Syria dan beberapa negara teluk yang lain. Propaganda pembunuhan Osama bin Laden oleh AS yang seiring dengan revivalisme rakyat Islam ternyata bertujuan memomokkan kepada mayarakat dunia akan unsur-unsur ekstremisme yang kononnya dipelopori oleh gerakan-gerakan Islam dunia.

Teori Ketiga, statistik menunjukkan bahawa pengaruh kepimpinan Obama di US semakin merosot ekoran krisis ekonomi AS yang semakin meruncing. Ini ditambah pula dengan sikap keterbukaan Obama terhadap umat Islam di US pada peringkat awal pemerintahannya dan hal ini tidak disenangi oleh sebahagian besar rakyat AS yang beragama Kristian dan Yahudi. Kejatuhan mata wang Dolar Amerika juga dapat diperhatikan susulan daripada pergolakan dan revolusi yang berlaku di negara-negara Arab yang mana kaya dengan hasil minyak mentah. Kegagalan pemerintahan negara-negara Arab dalam mentadbir negara memberikan impak yang buruk kepada sistem ekonomi dunia, sedang AS menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara-negara terbabit dalam usaha mengaut hasil minyak di negara Timur Tengah. Oleh yang demikian, agenda pembunuhan Osama Laden yang direncana secara tersusun oleh team-team elit Barack Obama adalah bagi menagih simpati rakyat Amerika untuk mengembalikan pengaruh Obama semula dalam pemilihan Presiden Amerika pada tahun depan. Pembunuhan Osama terbabit seakan menyaksikan bahawa Barack Obama menyahut suara majoriti rakyat AS bagi menentang keganasan yang kononnya didokong oleh umat Islam yang ikonnya ialah Osama Laden. Kemenangan buat Barack Obama dalam pemilihan Presiden dilihat semakin cerah tatkala isu pembunuhan Osama Laden berjaya dicetuskan.

Daripada pemerhatian saya, dapat saya simpulkan bahawa pembunuhan Osama Laden hanyalah merupakan suatu propaganda atau taktik Barat bagi meraih simpati masyarakat antarabangsa akan mesej keamanan yang diperjuangkan oleh AS. Tidak mustahil, boleh jadi nama “Osama bin Laden” hanyalah satu watak yang didodoikan dalam iklim politik dunia yang pada realitinya beliau tidaklah wujud. Sekiranya pembunuhan Osama bin Laden benar-benar terjadi, maka saya memohon kepada Tuhan agar mengampunkan segala dosa-dosanya dan semoga beliau ditempatkan dalam kalangan syuhada’ yang memperjuangkan agama Allah. Dan sekiranya pembunuhan terbabit hanyalah suatu jaringan konspirasi dan permainan politik AS dengan menghebahkan suatu berita yang direka-reka serta diada-adakan yang bertujuan bagi menjatuhkan perjuangan Islam, maka saya berpegang kepada firman Tuhan:

وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ

Maksudnya:

54. dan orang-orang (Yahudi yang kafir) itupun merancang tipu daya, dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas (dan menggagalkan segala jenis) tipu daya.

Ali-`Imran (3): 54

Buat akhirnya, suka saya menutupi perkongsian ini dengan memetik satu ayat al-Qur’an dari surah al-Hujurat:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (6)

Maksudnya:

6. Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang FASIQ membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

Al-Hujurat (49): 6

Ayat di atas menunjukkan kepada kita tentang kewaspadaan dalam menerima sesuatu berita yang dibawa oleh orang fasiq. Fasiq bermaksud orang yang sering melakukan dosa kecil. Sememangnya berita dan perkhabaran yang dibawa oleh orang fasiq perlu diselidiki terlebih dahulu sebelum dihebahkan kepada orang lain agar hal terbabit tidak membawa kepada kemudharatan yang lebih besar. Justeru, sekiranya seorang fasiq itu pun perlu diselidiki kebenaran berita yang dibawanya, bagaimanakah pula berita tersebut dibawa seterusnya disebarkan oleh golongan Yahudi Zionis yang dilaknat Allah s.w.t menerusi media-media antarabangsa seperti CNN news…?? Renung-renungkan…

"Islam adalah Rahmat buat Sekalian Alam"


~ribbiyyun~

Jabatan Al-Qur’an dan Al-Hadis,

APIUM,KL

Jumaat, 6 Mei 2011, 8.17 pm

0 comments: